LT | EN

Tango Trojos arklys (klaidingas argentinietiško socialinio tango šokio pristatymas)

Vertė Marija Giedraitytė


Šis straipsnis persiųtas Ruben Terbalcos mūsų tango  bendruomenei. Taip pat ir akcentai tekste mėlynai ir raudonai yra jo.
 
Bet kas, pastaraisiais metais pabuvojęs Buenos Airių milongose žino, kad kone visi ten šoka glaudžiai apsikabinę ir santykinai paprastais žingsneliais, kad bet kokie pagražinimai ten reti, o jei ir būna, tai subtilūs, koją vos vos atitraukiant nuo grindų. Ten šokio esmė yra ryšys su partneriu ir muzika, o ne žingsneliai. Po to, kai tango iš naujo atgimė 1980-aisiais, Argentinos scenos atlikėjai, šokantys kitokį tango, kurį šoka ant scenos, paskleidė tango visame pasaulyje. Dėl to, kad būtent ši tango (sceninio tango) rūšis pernešta į Europą pirmiausia, vadinamieji socialiniai šokiai milongose ne Buenos Airėse visai neprimena Buenos Airių milongų. Laimei, didelis susidomėjimas šiuo šokiu daugelį užsieniečių nuvedė tiesiai į Buenos Aires, kur jie susidūrė su tango kultūra pačiose jos ištakose. Taip socialinis Buenos Airių milongų stilius pasiekė ir ne argentinietiškas kultūras (deja, jis perduotas ne visuomet tiksliai). Taigi nors parodomasis (arba sceninis) tango dabar dominuoja socialiniuose šokiuose už Argentinos ribų, ten taip pat yra ir nemažai žinančiųjų ir apie argentinietiškąjį socialinį tango.

Pastaraisiais metais pačių argentiniečių sukurta nauja tango versija – tango nuevo – buvo pradėta eksportuoti ir toliau eksportuojama kaip kita tango meno forma. Tango nuevo praplečia tango ribas, jame telpa ir socialinio tango, ir sceninio tango, ir kitų šokių elementai. Tango nuevo plečia tango galimybes kaitaliojant apkabinimą (tiek artimą, tiek atvirą), judesių kampus, papildant jį „pasvirusios ašies“ elementais (volcados, colgados). Buenos Airėse yra keletas praktikų (Villa Malcolm, Practica X), kurioje šokamas Tango nuevo. Tačiau išskyrus specialius pasirodymus, Tango nuevo yra retai šokamas tame šimte (jų yra apie 130 per savaitę) milongų, kurios yra Buenos Airėse, o jei ir šokamas, tai dažniausiai užsieniečių, į kuriuos nepritariamai pašnairuoja porteños.

Tango šokėjai, kurie nėra patys buvę Buenos Airėse, gali ir nesuprasti argentinietiško socialinio tango ribų, nes nėra apsilankę vietinėse milongose. Taigi, jie yra neapsaugoti nuo klaidinančio argentinietiško tango pristatymo ir gali to nesuvokti. Tango Trojos arklys – ta dovana, užplūstanti tango bendruomenes visame pasaulyje – yra apgavystės priemonė.

Tikriausiai daugiausia nesusipratimų kalbant apie argentinietišką socialinį tango susiję su apsikabinimu. Nors uždaras apsikabinimas yra labai būdingas argentinietiškam socialiniam tango, tačiau ne visi tango esant tokiam apsikabinimui papuola į kultūriškai nubrėžtas argentinietiško socialinio šokio ribas. Daugelis nesocialinių elementų, būdingų sceniniam tango, buvo priimti kaip priklausantys argentinietiškam socialiniam tango. Pavyzdžiui, įvairiausi ganchos gali būti atlikti ir nesuardant apsikabinimo. Kai kurie boleos, kuriuose koja pakyla nuo grindų, gali būti kuo puikiausiai atlikti nesuardant apsikabinimo. Platūs judesiai bei įmantrūs pagražinimai gali būti atlikti nesuardant uždaro apsikabinimo. O volcados? Jos netgi yra pagrįstos uždaru apsikabinimu. Šie elementai pastaruoju metu labai skatinami visokiose reklamose ir slepiasi po terminu „nuevo milonguero“ – tai sukuria įspūdį, kad „tango milonguero“ (terminas, naudojamas tam tikros stilistinės argentinietiško socialinio šokio variacijos apibūdinimui) vystosi ir įtraukia šiuos naujus elementus. Taip iš tiesų nutinka kai kurių tango atlikėjų ir mokytojų repertuaruose, dauguma kurių yra argentiniečiai, mokantys svetur, bet jokiu būdu tarp porteños, šokančių Buenos Airių milongose. „Nuevo milonguero“ neegzistuoja Buenos Airių milongose, išskyrus tik kaip tikruosius šokėjus papiktinantis nukrypimas.

Tad būkite atsargūs su argentiniečiais, nešančiais jums tango dovanas. Jie gali siūlyti Tango Trojos arklį, kažką, kas iš tiesų nėra tai, kas atrodo. Tai apgavystė, kurią iš dalies nulėmė „nuevo“ elementų paklausa už Argentinos ribų. Ši paklausa skatina naujų nuevo elementų įtraukimą i socialinį argentinietišką tango. Tas „nuevo milonguero“ (ar bet kas kita, kas skambėtų kaip besiremiantis Buenos Airių milongomis) gali lemti kultūrinį iškraipymą, kuris yra pavojingesnis nei pats tango nuevo, nes jis gali būti subtiliai (arba nelabai) parduotas kaip argentinietiškas socialinis šokis. Jis mums tampa dar labiau panašus į argentinietišką socialinį šokį, jei jo moko patys argentiniečiai.


Visi šie argumentai yra svarbūs tik tuo atveju, jei kam nors rūpi tiksliai perprasti argentinietiško socialinio tango šokio kultūrą. Jei kas siekia kurti tango formą, kilusią iš argentinietiško socialinio tango, tačiau išlaisvintą iš kultūrinio jos kilmės konteksto ir apimančią elementus, labiau atitinkančius paties šokančiojo vertybes ir lūkesčius, o ne tikruosius – jis, žinoma, yra laisvas taip elgtis. Apgavystė bus tuomet, kai kas nors pristato tai kaip argentinietiško socialinio tango šokio versiją, o tai iš tiesų nėra argentinietiškas socialinis tango šokis.
 
 
Ron
 

Šaltinis: http://osdir.com/ml/recreation.dance.tango.tango-l/2008-01/msg00109.html

Programming by alan.lt
Copyright © 2008-2024 Arvis & Vilniaus tango bendruomenė.