LT | EN

Ivica Anteski. Apkabink kaip meilužis, šok kaip vėjas

 

Vertė Rimantas Puronas

 

Šio straipsnio antraštė skamba lyg poezija, bet ir malonus tango glėbys yra tarsi eilių rašymas ar paveikslo tapymas. Jis kyla iš širdies gelmių ir to nesuvaidinsi. Apsikabinimas atskleidžia jūsų esybę,  tad reikia vystyti gebėjimus, kad galėtumėte parodyti vidinį pasaulį.


Šiame straipsnyje papasakosiu jums kaip galima patobulinti apkabinimą. Apsikabinimas yra natūralus - dauguma mūsų žino apsikabinimo būdus ir daro tai natūraliai. Vis dėlto  nemažai žmonių to nežino ir sunkiai juos priima. Bet kuriuo atveju, aš patariu juos išbandyti. Kas žino, galbūt jie atvers jums naujus horizontus?

 

Yra du tango šokėjų tipai. Pirmajam tipui priklauso tie, kurie atėjo judėti ir atlikti figūras bei patirti malonumą kai yra aplinkinių stebimi ir matomi. Jie suvokia tango kaip vieną iš sporto rūšių. Šis straipsnis, ko gero, ne jiems. Aš rašau antrajai grupei – mėgstantiems apsikabinimą. Šie žmonės tango šokį suvokia plačiau, nei tik fizinį judesį, jie įžvelgia ryšį, meditaciją, aistrą, tarpusavio sąveiką.


Vienas išskirtinių tango bruožų – apkabinimas. Pagal vieną iš teorijų, tokį tango apkabinimą sukūrė emigrantai – žmonės, palikę savo šeimas ir mylimuosius, atvykę į Argentiną su viltimi praturtėti. Jie, vieniši ir nusivylę, paguodą surado šiltame tango apkabinime.

Įžymus tango poetas Enrique Santos Discépolo sakė, kad tango yra liūdesys, kurį galite sušokti, o Osvaldo Natucci savo paskaitoje pasakė:


„Tango yra kažkas kita. Tango yra melancholiškas jausmingumas“.

Būtent dėl šios priežasties ne kiekvienam tai bus priimtina ir ne kiekvienas norės šokti.

Gerai, brangūs apsikabinimo mylėtojai, leiskite man jums paaiškinti, kaip galite pagerinti savo apsikabinimą. Yra daug gero apsikabinimo aspektų. Čia paaiškinsiu 4-is iš jų: naudojant jūsų centrą, o ne rankas, naudojant ašis, gerbiant pusiausvyros taškus ir sekant.

1. Naudokite savo centrą, bet ne rankas.  Pirminė rankų funkcija glėbyje yra apkabinimas. Visos kitos priežastys dėl kurių naudosite rankas bus antrinės. Žinoma, daugelis žmonių rankas naudoja komunikavimui (judesio perdavimui), bet tai darydami, paaukosite apkabinimo jaukumą ir malonumą.

Yra keletas judesių, kurie rankų pagalba šokį pagerina. Bet būkite atidūs, nes tai yra išimtys ir, jei tokių judesių darysite daug, jūsų apsikabinimas tik prastės.

Užuot naudoję rankas, pabandykite susijungti su jūsų pusiausvyros centru. Tai taškas jūsų kūne, kuris yra tiesiai virš tos vietos, į kurią yra perkeliamas svoris. Tam centrui surasti prireiks pastangų ir patirties. Vienas iš mano patarimų jums būtų: ieškoti to taško kūno viduryje, ties pilvu ar šiek tiek aukščiau.

Ideali komunikacija ir ryšys būtų, jei jūsų centras liestų partnerio(-ės) centrą. Tokiu būdu informacija judėtų tiesiogiai be nukrypimų, ir kūnai būtų vienyje.

2. Turėkite viena bendrą ašį, o ne atskiras.  Yra sakoma, kad tango pora yra keturkojis gyvūnas su dviem plakančiomis širdimis. Bet tai net ne vien gražiai skambantis posakis – šokėjai iš tikro dažnai tai pasiekia. O kaip tai padaro, jums čia paaiškinsiu.

Pirma, siekiant sukurti viena kūną iš dviejų – partneriai turi sugebėti atsisakyti savo kūno ir savo pusiausvyros.

Nesudaužę kiaušinio, neiškepsite omleto.

 

Antra, atsisakant pusiausvyros, nereiškia, kad partneriai ištyžta ir praranda savo ašis. Tai kaip ir meilėje – neturėsite tikros meilės, jei prarasite save (būsite suglebęs). Partneriai turi gebėti stovėti tiesiai ir laikyti savo kūno centrą, kad sugebėtų susijungti.

 

Trečia, jūs turite gebėti dalintis ašimi. Tai reiškia, kad bešokant esi atsirėmęs(-usi) į partnerės(-io) kūną, naudojant jos(jo) kojas kaip savas.

 

Ar tai atrodo sudėtinga? Taip, nes taip ir yra. Tam prireiks šiek tiek patirties ir technikos išmanymo, o svarbiausia- pasitikėjimo. Puiki analogija yra amžinos meilės metafora – tu duodi savo širdį savo mylimajai(-am), tu svyri, ir jei ji(jis) su tavimi nešoka, širdis gali nukristi ant grindų.

 

Tokį šokimo būdą Argentinos šokėjai vadina Apilado.

3. Gerbkite pusiausvyros taškus.  Kodėl stovėti ant vienos kojos yra sunkiau, nei ant dviejų? Todėl, kad pakėlus vieną koją, jūs ją (koją) patraukiate nuo pusiausvyros taško. Pusiausvyros taškas (ar nulinis taškas) yra toje grindų vietoje, kur jūsų svoris spaudžiasi (krenta) žemyn.

Kai kūdikiai mokosi vaikščioti, iš tikrųjų jie mokosi atpažinti nulinį tašką. Paprastas ėjimas yra nuolatinis išėjimas ir grįžimas į savąjį nulinį tašką. Tai mums taip natūralu, kad to net nepastebime.

Sudėtingumas atsiranda tada, kai iš dviejų savo kūnų, lipdote vieną – kai jūs šokate tango. Šis naujasis kūnas turi skirtingus nulinius taškus, nei mūsų pačių kūnas, o tai, kad judant dalyvauja net keturios kojos, tai tampa dar sudėtingiau.
Analizavau šokančių žmonių kūnų judėjimą ir sukūriau sistemą, kuri šokėjams greit padės visa tai išmokti. Pagrindinė taisyklė – žengti savo pėda prie pat partnerės(-io) pėdos, į tą vietą, kur ji/jis paprastai statytų savo pėdą įprastame ėjime (pvz.: gatve).

 

O kodėl tai svarbu apsikabinimui? Todėl, kad nepaisydami pusiausvyros taškų, nutolsite per toli, arba priartėsite per arti partnerės(-io), ir visa tai iššauks daug problemų: atsiras traukimas ar stūmimas rankomis, suardyta laikysena, apkabinimo atidarymas ir t.t.

Mano mokiniai neskyrė laiko geros stovėsenos mokymuisi. Jie apie tai sužinojo iš kitų mokytojų, ir ne dėl to, kad aš nenoriu jų mokyti, bet todėl, kad to jiems nereikia. Ir jei tu šią dalį išmoksi teisingai (buvimą vienyje komunikuojant centro pagalba), tu niekada neturėsi stovėsenos problemų.

 

4. Sek ją (vyrams).  Ir dabar bus sunkiausia dalis. Iš savo mokymosi patirties supratau, kad daugeliu atvejų tai nėra surišta su tango mokymusi – tai darbas su savo asmenybe. Tango šokėjai susiduria su savuoju Aš –tuo, kas jūs esate. Tai taip pat matosi ir aplinkiniams.

Vienas iš mano geriausių patarimų vyrams šokėjams – mokytis sekti partnerę. Žinoma, vyras yra atsakingas už choreografijos improvizaciją šokio metu, bet geras šokis visuomet yra abipusis ryšys.

Lyderiai gyvenime nebus geri vedantieji, jei tik įsakinės. Jei nori vesti, turi žinoti ką kiti jaučia ir galvoja, tu turi gebėti „skaityti“ kitus.

 

Leiskite man pacituoti genties vadą iš „Emerald Forest“ (1985), kai jis buvo paprašytas išvesti savo gentį iš miško:
- „Jei aš liepiu žmogui daryti tai, ko jis nenori daryti, tai aš jau nebe vadas“.

 

Jei vyras savo glėbyje vesdamas moterį skatina daryti tai, kas jai nepatinka ar ji nesijaučia gerai, tai jis nėra geras šokėjas. Norėdamas būti geras lyderis, vyras turi įsiklausyti į jos širdį. Jis turi būti tas, kuris seka. Taigi, vedimas poroje paremtas emocija visada priklauso moteriai. Čia ji yra lyderė.

 

Kaip tai gali pagelbėti apkabinimui?

Nėra nieko blogiau, kai moteris, esanti jūsų glėbyje yra verčiama daryti tai, nuo ko ji jaučiasi nepatogiai. Ji jaus griežtumą, ir jai dažnai prireiks fizinių pastangų tai įgyvendinti. Apsikabinimas neturėtų būti imtyninikų susikibimu.

 

5. Sek jį (moterims).  Sekti vyrą (kaip ir gyvenime) nėra vien sekti judesius. Žinoma, moteris gali atkartoti judesių modelį (šabloną), kurį mano, kad reikia atlikti, bet iš tikrųjų tai nėra tango. Tikrasis bendravimas kyla iš širdies.

Mano patirtis rodo, kad tai yra viena iš didžiausių kliūčių moteriai, kurią ji privalo peržengti, siekdama tapti gera šokėja. Jei ji tai padarys, visa kita bus lyg ,,siemkės’’.

 

Bet ką visa tai reiškia? Tango gyvenime ne viskas dalinama po lygiai. Vyrai ir moterys turi visiškai skirtingus vaidmenis. Vyrai turi sukurti momentinę choreografiją, kuri atitiktų muziką. Moteris turi leisti sau pajusti partnerį širdimi ir gebėti perduoti atsiradusį ryšį savo kūnui.

 

Jei nuoširdžiai, tai yra viena  didžiausių problemų su kuria aš susiduriu būdamas tango pasaulyje. Aš galiu išmokyti moterį tinkamos technikos ir galiu gerai ją vesti, bet tai, ką ji su tuo daro, tai priklauso nuo jos. Tai paprasta, jei moteris yra savimi pasitikinti ir gali bendrauti su žmonėmis. Problema atsiranda tada, kai mano studentė nėra tikra savimi, bet yra įtari, negali atsisakyti kontrolės ir pan. Ji turi nusimesti „šarvus“, kas nėra lengva.

 

Yra daugybė būdų padėti jai, ir daugelis jų susiję su gebėjimu jausti šiuo metu esamą momentą, negalvojant, kas bus toliau ar kas buvo.

 

Bet kodėl tai svarbu maloniam apkabinimui? Todėl kad, jei moteris negeba sekti – didelę laiko dalį ji naudoja savo rankas, kartais net fiziškai vesdama partnerį, ir tai sugriauna glėbį ir jam, ir ypač jai pačiai.

Pabaigai norėčiau priminti jums, kad tango gali būti išskirtinai juslinis, bet, ne todėl, kad pats apkabinimas yra toks savaime. Jausmas kyla iš patirties, kuri ateina iš pasaulio nesurišto su šokiu.

 

Jei jums patiko šis tekstas, jūs pasidalinkite juo su draugais, kuriems jis irgi galėtų būti naudingas.

 

http://tangomentor.com/embrace-like-lover-dance-like-wind/

 

Programming by alan.lt
Copyright © 2008-2012 Arvis & Vilniaus tango bendruomenė.